Oppimispäiväkirja


Opetusharjoittelun käytännön toteutus

Olin itse liian hidas hankkimaan opetusharjoittelupaikkaani viime syksynä tätä kurssia aloittaessani. Ensimmäinen mahdollinen opetusharjoittelu kariutui siihen, että Ylemmän AMK tutkinnon opetus tehtiin lähes pääsääntöisesti verkkokurssina. Tätä ohjaava opettaja ei pitänyt sopivana, koska minulla ei ole niin paljon luokkaopetuskokemusta. Seuraava vaiohtoehto löytyi sen verran myöhään, etten keväälle 2014 saanut sovittua kurssia. Kevään opetukset olivat jo täydessä vauhdissa.

Johtamisosaaminen 2. vuosikurssin liiketaloustieteen opiskelijoille

No vihdoin Ammattikorkeakoulu Laureasta löytyi Leppävaaran pisteestä Anne Martola, joka oli minut halukas ottamaan opetusharjoitteluun hänen vastuullaan olevalle Johtamisosaaminen -kurssille. Tässä tuli vielä sellainen mutka matkaan, että syksyllä 2014 tämä kyseinen kurssi siirtyikin Birgit Aurelan vastuulle, koska Anne lähti opintovapaalle alkusyksystä. 

Toukokuussa 2014 tapasin Annen Ja Birgitin ja samalla kun Anne siirsi kurssin Birgitille, sovimme minun panoksestani syksyn opiskelijaryhmän osalta. Olin alunperin ajatellut tekeväni kurssin valmistelut kesän aikana. Käytännössä tämä ei onnistunut kuitenkaan. Kaikki valmistelu jäi alkusyksyyn, samaan aikaan kuin omassa työssänikin oli paljon tekemistä.

Luento ja Workshop

Luento

Birgitin kanssa pohdimme minkä teeman otan luento-osuuteen. Päädyimme lopulta teemaan Johtamisoppeja. Ohjeistin opiskelijoita pohtimaan luennon aikana, mitä eväitä ja kysymyksiä he saavat tästä takataskuunsa tulossa olevaa ryhmissä tehtävää johtajahaastattelua varten.

Kävin läpi seuraavia teemoja luennolla: tavoite-, laatu-, tieto-, innovaatio-, arvot ja arvojohtaminen sekä muutosjohtaminen. 

Muihin osa-alueisiin olin tyytyväinen, ainoa, jota olisin halunnut huimasti parantaa oli muutosjohtamisen osuus. Se jäi luentomateriaalissani liian kevyeksi. Luento kaiken kaikkiaan meni ihan mainiosti. Sain jopa jonkin verran opiskelijoita aktivoitumaan kysymyksillä. Varsinaista dialalogista keskustelua tässä ei kuitenkaan kovin hyvin syntynyt.


Workshopit

Kurssilaisilla oli opiskelijoita kaiken kaikkiaan 75 kappaletta. Heille tarjottiin kolme vaihtoehtoa osallistua Workshoppeihin. Ryhmät eivät jakautuneet tasaisesti. Maanantain ensimmäinen ajankohta oli pienin kooltaan, iltapäivän ryhmässä oli jo enemmän paikalla. Ja perjantain ryhmä samoin oli aika suosittu.

Worshopeissa kävin saman teeman läpi kaikkien kanssa: Kehityskeskustelut strategian käytäntöönviennin työkaluna. Ensin yleinen alustus Strategiasta ja sen osa-alueista, miten sitä tyypillisesti luodaan, millaisia mittareita löytyy. Alustuksen jälkeen jaoin opiskelijat ryhmiin, jokaisella ryhmällä oli käsiteltävänä eri teema. Ryhmissä teemasta keskusteltiin dialogisesti ja ryhmätyö tulos kirjoitettiin fläppipaperille. Jokainen ryhmän jäsen valmistautui esittämään oman ryhmänsä tuotoksen.

Vasta perjantain Workshopissa purku onnistui haluamallani tavalla. Ryhmissä oli lähes riittävä määrä opiskelijoita paikalla. Vain yhtä opiskelijaa jouduin paikkaamaan. Koska yhdestä ryhmästä yksi opiskelija poistui kesken tunnin.
  

Miten opetusharjoitteluni onnistui?  

Luentoon ja valmistamaani materiaaliin olin muutoin tyytyväinen. Vain muutosjohtamisen osa-alueeseen näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt valmistella huomattavasti enemmän opetusmateriaalia. Samoin jäin pohtimaan sitä, miten luentotilanteesta olisi saanut enemmän opiskelijoita osallistavat ja samalla vuorovaikutusta vahvemmaksi.

Workshoppeihin käsitelty teema ja valittu työtapa oli nappivalinta. Teema oli sopiva, koska se ei ollut liian teoreettinen ja opiskelijoilla oli jo ymmärrystä ja tietoa sekä osalla myös kokemuksia käsiteltävästä teemasta. Vuorovaikutteinen ryhmätyö toi elävyyttä aiheen käsittelyyn. Opiskelijat säilyivät virkeinä ja osallistuvina tunnin loppuun asti.

Joidenkin käsiteltyjen teemojen konkretisointi, olisi avannut niitä paremmin opiskelijoille. Aina on parantamisen varaa.

Ammatillisen opettajan työ 

Tavoitteeni on Ammatillisen opettajan työ-kurssilta oppia mitä lainsäädäntö määrää ammatillisen opettajan työstä. Haluan oppia ymmärtämään myös ammatillisen koulutusorganisaation johtamistapaa ja siihen liittyviä parhaita käytäntöjä. Samoin rahoitusperusta on tärkeää tietää. Ja oppia löytämään tarpeelliset oppilaitosta koskevat suunnitelmat ja asiakirjat.

Kurssin läpikäytyäni olen saanut kuvan siitä ammatillisen opettajan työhän vaikuttavasta lainsäädännöstä. Samoin erilaisten ammatillisten oppilaitosten johtamistavat ja käytännöt tulivat tutuiksi. Hyvin yritysmäiseen suuntaan ollaan menty ja yhä menossa myös ammatillisissa oppilaitoksissa. Rahoituslähteitä on moninaisia ammatillisessa opetuksessa. Myös yritysmaailma on tukemassa koulutusta. Julkinen rahoitus vähenee vuonna 2015, joten ammattikorkeakoulu joutuu itse hakemaan aktiivisesti muita rahoituslähteitä. Mielenkiintoinen kurssi kaiken kaikkiaan.

Oppimisen ohjaaminen - itsearviointi

Opin opintojaksolla selkeän ja systemaattisen sapluunan opetuskokonaisuuden suunnittelun. Omani vielä odottaa varsinaista työstämistä, mutta taulukko ohjaavine sarakkeineen ja riveineen on hyödyllinen.

Opin monta minulle uutta pedagogista mallia. Ne antavat hyvin eväitä opettajan työhön. Ja auttavat ottamaan huomioon erilaiset oppijat. 

Oman ryhmän ja kursseihin kuuluvien ryhmäharjoitusten kautta on konkretisoitunut se, että minusta tuntuu oppimistuloksen kannalta  hyödyllisimmältä antaa opiskelijoille ensin pohjatietoa jonkin verran ja sen jälkeen pistää ryhmissä työstämään tehtäviä. Ainakin minulle tämä oppimistapa tuntuu sopivan parhaiten.

Perinteisempi tapa tenttiä jokin osa-alue ei mieletäni tuota yhtä hyvää oppimistulosta. Ja sitä oppia, miten opittuja asioita viedään käytännön tasolle.

Tämän kurssin opit ovat kaikki hyvinkin sovellettavissa omassa opettajan työssä. Se mikä opetettava aine on, määrää sen, mitkä pedagogiset mallit ovat toimivimpia. Ja tietenkin myös kurssilaiset vaikuttavat tähän valintaan. 

Ja tuleeko nykypäivänä rakentaa sekä luokka & virtuaalikursseja? Onko se toimivin ja tehokkain tapa antaa opetusta?

2 kommenttia:

  1. Itsearviointisi on varsin analyyttinen läpileikkaus kaikesta siitä mitä opintojakson aikana kävimme läpi ja opiskelimme.

    Itselläni on varsin saman tyyppisiä ajatuksia mm. siitä, että opistojaksolla tutustuttiin useaan sellaiseen pedagogiseenmalliin, jotka eivät aikasemmin olleet niin tuttuja tai niitä ei ollut aiemmin käyttänyt.

    Muutenkintekstistäsi oli helppo tunnistaa itsearvioinnista että opiskelitiin samaa opintojaksoa

    VastaaPoista
  2. Odotan reflektointia opintojaksolta AOT, olit asettanut hyvät lähtötavoitteet.

    VastaaPoista