Ammatikorkeakoulu Laurean hallinto johtamisen näkökulmasta
Johtamisjärjestelmät voidaan jakaa strategisiin johtamisjärjestelmiin
(esimerkiksi Balanced Scorecard), ulkoisesti sertifioitaviin
johtamisjärjestelmiin (esimerkiksi ISO-järjestelmä) sekä operatiivisiin
sisäisiin johtamisjärjestelmiin (esimerkiksi erilaiset vuosikellojärjestelmät).
(Wikipedia)
Millainen johtamisjärjestelmä organisaatiossa on käytössä?
Strategisena johtamisjärjestelmänä Laureassa on Balanced
Scorecard ja samoin strategian suunnittelussa on käytetty skenaariotyöskentelyä
laajaa osallistujajoukkoa osallistamalla. Strategian toteuttamissuunnitelmassa
on kuvattu kriittiset menestystekijät ja niihin liittyvät mittarit, joiden
avulla toimintaa ohjataan strategisesti kohti tuloksia.
Ulkoisesti sertifioitu johtamisjärjestelmä on KKA auditoitu.
Laadunhallinta nivoutuu kaikkeen Laurean toimintaan seuranta-, arviointi ja
kehittämistoimintana, ja siten se on osa organisaation johtamista ja sisäistä
tulosjohtamista. Laadunhallinan tavoitteena on ylläpitää ja edelleen kehittää
laurealaista laatukulttuuria. Laadun kehittämiseen osallistuvat kaikki
laurealaiset ja keskeiset sidosryhmät.
Miten johtamisjärjestelmä toimii?
Toiminnan kehittämiseksi vuosina 2013-2015 on määritetty
menestystekijät, joiden katsotaan olevan strategioiden ja tahtotilan toteuttamisen
kannalta keskeisiä. Näille kriittisille menestystekijöille on määritetty
mittarit ja tavoitetasot, joiden saavuttamista mitataan vuosittain
väliarviointina ja suunnitelmakauden päätyttyä loppuarviointina.
Kriittisten menestystekijöiden mukaiset arviointitulokset
käsitellään henkilöstön kanssa yksikkökohtaisissa kehittämistilaisuuksissa ja Laurean
johtoryhmässä. Käsittelyn perusteella määritellään yksikköjen ja Laurean
kehittämiskohteet sekä toimenpiteet niiden toteuttamiseksi. Menettelystä
vastaavat rehtori, vararehtorit, hallintojohtaja ja yksikköjen johtajat.
Laurean laadunhallinan työvälineenä toimii laatujärjestelmä,
jonka perustana toimii jatkuvan kehittämisen kehä. Kehä ilmentää kehitystyön
jatkumoa: toimintaa suunnitellaan (Plan), toteutetaan (Do), seurataan ja
arvioidaan (Check) sekä kehitetään (Act), minkä pohjalta jatketaan taas uuden
suunnittelua. Laadunhallinnan järjestelmä takaa jatkuvan parantamisen mallin
organisaation toiminnassa.
Laurean toiminta on organisoitunut seitsemään yksikköön
ja yhteisiin palveluihin. Laureassa käytännön laatutoimintaa
toteuttaa laatutoimijaverkosto, jossa laurealaisilla ja keskeisillä
sidosryhmillä on määritellyt roolit ja tehtävät.
Mitkä ovat johtamisjärjestelmän keskeiset kehittämiskohteet ja -idea?
Kriittisten menestystekijöiden mukaiset seuranta- ja
arviointitulokset ovat toiminnan strategisen kehittämisen lähtökohta. Laurean
toiminnan laatua kehitetään määritettyjen, järjestelmällisesti toteutettavien
menetelmien ja toimintatapojen avulla. Toiminnan kehittämismenetelmien ja
toimintatapojen toteuttaminen tuottaa palaute- ja arviointitietoa, jonka pohjalta
myös toteutetaan kehittämistyötä.
Tämä kirjoituspöytätutkimus vakuuttaa minut siitä, että
Laureassa johtamisjärjestelmä on toimiva ja reagoiva ympäristön muutoksiin.
Jatkuva parantaminen laadunhallinnan työkaluna ja kriittisten
menenestystekijöiden mittariston seuranta varmistaa organisaation jatkuvan kehttitymisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti