Ammatikorkeakoulu Laurean hallinto johtamisen näkökulmasta



Ammatikorkeakoulu Laurean hallinto johtamisen näkökulmasta


Johtamisjärjestelmät voidaan jakaa strategisiin johtamisjärjestelmiin (esimerkiksi Balanced Scorecard), ulkoisesti sertifioitaviin johtamisjärjestelmiin (esimerkiksi ISO-järjestelmä) sekä operatiivisiin sisäisiin johtamisjärjestelmiin (esimerkiksi erilaiset vuosikellojärjestelmät). (Wikipedia)

Millainen johtamisjärjestelmä organisaatiossa on käytössä? 


Strategisena johtamisjärjestelmänä Laureassa on Balanced Scorecard ja samoin strategian suunnittelussa on käytetty skenaariotyöskentelyä laajaa osallistujajoukkoa osallistamalla. Strategian toteuttamissuunnitelmassa on kuvattu kriittiset menestystekijät ja niihin liittyvät mittarit, joiden avulla toimintaa ohjataan strategisesti kohti tuloksia.

Ulkoisesti sertifioitu johtamisjärjestelmä on KKA auditoitu. Laadunhallinta nivoutuu kaikkeen Laurean toimintaan seuranta-, arviointi ja kehittämistoimintana, ja siten se on osa organisaation johtamista ja sisäistä tulosjohtamista. Laadunhallinan tavoitteena on ylläpitää ja edelleen kehittää laurealaista laatukulttuuria. Laadun kehittämiseen osallistuvat kaikki laurealaiset ja keskeiset sidosryhmät.

Miten johtamisjärjestelmä toimii?


Toiminnan kehittämiseksi vuosina 2013-2015 on määri­tetty menestystekijät, joiden katsotaan olevan strategioiden ja tahtotilan toteutta­misen kannalta keskeisiä. Näille kriittisille menestystekijöille on määritetty mittarit ja tavoitetasot, joiden saavuttamista mitataan vuosittain väliarviointina ja suunni­telmakauden päätyttyä loppuarviointina.

Kriittisten menestystekijöiden mukaiset arviointitulokset käsitellään henkilöstön kanssa yksikkökohtaisissa kehittämistilaisuuksissa ja Laurean johtoryhmässä. Käsittelyn perusteella määritellään yksikköjen ja Laurean kehittämiskohteet sekä toimenpiteet niiden toteuttamiseksi. Menettelystä vastaavat rehtori, vararehtorit, hallintojohtaja ja yksikköjen johtajat.

Laurean laadunhallinan työvälineenä toimii laatujärjestelmä, jonka perustana toimii jatkuvan kehittämisen kehä. Kehä ilmentää kehitystyön jatkumoa: toimintaa suunnitellaan (Plan), toteutetaan (Do), seurataan ja arvioidaan (Check) sekä kehitetään (Act), minkä pohjalta jatketaan taas uuden suunnittelua. Laadunhallinnan järjestelmä takaa jatkuvan parantamisen mallin organisaation toiminnassa.

Laurean toiminta on organisoitunut seitsemään yksikköön ja yhteisiin palveluihin. Laureassa käytännön laatutoimintaa toteuttaa laatutoimijaverkosto, jossa laurealaisilla ja keskeisillä sidosryhmillä on määritellyt roolit ja tehtävät.

Mitkä ovat johtamisjärjestelmän keskeiset kehittämiskohteet ja -idea?


Kriittisten menestystekijöiden mukaiset seuranta- ja arviointitulokset ovat toiminnan strategisen kehittämisen lähtökohta. Laurean toiminnan laatua kehitetään määritettyjen, järjestelmällisesti toteutettavien menetelmien ja toimintatapojen avulla. Toiminnan kehittämismenetelmien ja toimintatapojen toteuttaminen tuottaa palaute- ja arviointitietoa, jonka pohjalta myös toteutetaan kehittämistyötä.

Tämä kirjoituspöytätutkimus vakuuttaa minut siitä, että Laureassa johtamisjärjestelmä on toimiva ja reagoiva ympäristön muutoksiin. Jatkuva parantaminen laadunhallinnan työkaluna ja kriittisten menenestystekijöiden mittariston seuranta varmistaa organisaation jatkuvan kehttitymisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti