VE13A Ammatillisen opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma
Tavoitteena on suunnitella ja laatia opiskelijoille valittuihin oppimisympäristöihin ammattialan opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma. Opintokokonaisuuden laajuus on vähintään 2 opintoviikkoa tai 3 opintopistettä (80 h harjoitteluoppilaitoksen opiskelijan työnä). Opintojakso voi olla myös kokonaan tai osittain verkkototeutus. Se voi koostua myös parista kolmesta pienemmästä kokonaisuudesta, jolloin osa voi olla esim. työssäoppimisen ohjausta tai ammattiosaamisen näyttöjen arviointia. |
|||
Opintokokonaisuuden taustatiedot
|
|||
Opettajaopiskelijan nimi
|
Riina Hankaa
|
||
Harjoitteluoppilaitos sekä
ohjaavan opettajan nimi ja yhteystiedot |
Laurea Leppävaara, Birgit Aurela, birgit.aurela(at)laurea.fi, 040-5662910
|
||
Mille kouluasteelle ja mihin tutkintoon opintokokonaisuus liittyy?
|
Ammattikorkeakoulun tutkintoon johtava koulutus, Liiketalouden koulutusohjelma, 2. vuosikurssi
|
||
Mikä on opintokokonaisuuden nimi ja laajuus (ov/op, tuntimäärä)? (Opiskelijoille
opiskeluun varattu keskimääräinen tuntimäärä 1 ov = 40 h / 1op = 26,7 h).
|
Johtamisosaaminen (5 op)
|
||
Kuvaa opiskelijoiden taustoja, sen tiedon pohjalta, mikä sinulla nyt on
(ikä, peruskoulutus, työkokemus, ryhmän heterogeenisyys, jne.).
|
Kurssin opiskelijat Liiketaloustieteen 2. vuosikurssin opiskelijoita. He ovat nuoria aikuisia.
|
||
Kuvaa lyhyesti, miten opetus on tarkoitus toteuttaa (lähiopetus,
yhdistetty lähi- ja etäopiskelu, kokonaan verkko-opiskeluna jne.).
|
Kurssi koostuu luennoista, Worshopeista ja lukupiiristä. Opetus on lähiopetusta.
|
||
Miten opintoihin varattu tuntimäärä jakaantuu opiskelijalle (lähiopetusta
luokassa / työsalissa, itsenäistä opiskelua, ohjattua opiskelua, opiskelua
verkossa jne.)?
|
Kontaktiopetusta 2 pv/vko, osa luentoja, osa Workshop, lukupiirissä tehdään tiivistelmä/referaatti 4-7 hengen ryhmissä. Tämä tapahtuu luentojen ja WS:n jälkeen. Ryhmätehtävänä Johtajahaastattelu 3 hengen ryhmissä.
|
||
Mitkä ovat opintokokonaisuuden osaamistavoitteet (lauseina ja
osaamislähtöisesti ilmoitettuna)?
|
Opintojakson osaaminen perustuu johtamisalueen hahmottamiseen, jolloin opiskelija muodostaa käsityksen työyhteisön toiminnan ja henkilöstön monimuotoisuudesta Opiskelija toimii aktiivisesti uudistuvan, kannustavan ja hyvinvoivan työyhteisön luomiseksi. Opintojakson osaaminen ilmenee taitona toimia organisaation strategian mukaisesti sekä kehittää omia ja työyhteisön valmiuksia vastaamaan organisaation muutoshaasteita. |
||
Mitkä ovat opintokokonaisuuden tavoitteisiin sisältyvät teemat ja ydinsisällöt?
Mitä asioita opiskelijan tulee oppia / osata opintojakson aikana?
|
Verkostoituneen työyhteisön vastuullisena jäsenenä toimiminen
|
||
Arvioida organisaatiossa vallitsevaa kulttuuria ja arvoja
|
|||
Toimia organisaation henkilöstöstrategian mukaisesti,
|
|||
Kehittää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia ja itselleen eettistä työtapaa
|
|||
Opintokokonaisuuden pedagogiset mallit
|
|||
Kuvaa ja perustele suunnittelemasi opintokokonaisuuden toteutuksessa käytettävä-
tai käytettävä(t) pedagogiset mallit ja niihin liittyvät opetus- ja
ohjausmenetelmät. Miten aiot soveltaa niitä tässä toteutuksessa?
|
Laureassa käytetään kehittämispohjaista oppimisen LdB-mallia. Tämän ideana ovat aidot kohtaamiset työelämän kanssa. LbD:n ominaispiirteet ovat autenttisuus, kumppanuus, kokemuksellisuus, luovuus ja tutkimuksellisuus. Tämän kurssin työelämäkohtaminen toteutuu ryhmätyönä tehtävänä Johtajahaastatteluna.
|
||
Opintokokonaisuuden opetus- ja oppimisprosessi (opetus- ja
oppimistilanteittain)
|
|||
Oppimistilanne ja oppisisältö ja toteutusajankohta (mitä opetetaan/opitaan sekä pvm
ja oppimistilanteen kestoaika)?
|
Oppimisympäristö ja oppimateriaalit (millaisessa ympäristössä opetus ja oppiminen
tapahtuu: luokka, työsali, tarvikkeet, työkalut, verkko-oppimisalusta,
verkkotyökalu,...)?
|
Oppimistehtävä (mitä oppijat tekevät oppiakseen oppimistilanteen oppisisältöjä ja miten
he työskentelevät (yksilö/pari/ryhmä)?
|
Oppimisen ohjaus ja arviointi (miten oppimista ohjataan: mitä opettaja tekee
varmistaakseen kaikkien opiskelijoiden oppimisen)?
|
Johtamisosaaminen luento 11.9.2014 (3 t)
|
Auditorio, opetus materiaali viedään Optima-ympäristöön
|
Vastaavat viittaamalla kysymyksiin, kertovat kokemuksiaan
|
Havainnollinen ppt, aktivoivia kysymyksiä
|
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 15.9.2014 (3 t)
|
Luokkahuone
|
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen |
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset
|
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 15.9.2014 (3 t)
|
Luokkahuone, jossa ryhmäpöydät
|
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen
|
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset
|
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 19.9.2014 (3 t)
|
Työsali ryhmäpöytineen
|
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen
|
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset
|
Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja arvosana
|
|||
Suunnittele ja kuvaa ammattialakohtaisen opintokokonaisuutesi
opiskelija-arviointi: mitä arvioidaan = arviointikohteet, millä menetelmillä
arvioidaan = arviointimenetelmät ja miten osaamisen taso (opiskelijan saama
arvosana) määräytyy = arviointikriteerit?
Oppimisen arviointia on oppimisprosessin aikana tehtävät ohjaus ja tukitoimet. Menetelminä voidaan käyttää keskusteluja, itsearviointia, kokeita, tehtäviä, jne. Oppimisen arviointi ei vaikuta opiskelijalle annettavaan arvosanaan. Opintojakson oppimisen arviointi perustuu opintokokonaisuuden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Osaamisen arviointia on kaikki se arviointi, joka vaikuttaa opiskelijalle annettavaan arvosanaan. Menetelminä voidaan käyttää näyttöjä, kokeita, tehtäviä, itsearviointia, keskusteluja jne.. Myös osaamisen arviointi perustuu opintokokonaisuuden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. |
|||
Mitkä ovat opintokokonaisuuden arviointikohteet (mitä osaamista
arvioidaan: tietoja, taitoja, osaamista, …)?
|
Tentitään Esimiesosaaminen Liiketoiminnan menestystekijä kirja (Hyppänen), miten hyvin luentojen ja omatoimisen lukemisen perusteella ovat jääneet mieleen esimiesosaamisen kulmakivet
|
||
Mitkä ovat oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmät (millä menetelmillä
kerätään informaatiota opiskelijoiden osaamisesta ja sen kehittymisestä)?
|
Tentin lisäksi opiskelijat referoivat lukemansa kirjan tai artikkeleita, tekevät ryhmätyönä johtajahaastattelun
|
||
Mitkä ovat arviointikriteerit (millaisesta osaamisesta opiskelija saa
millaisen arvosanan: Tyydyttävä, Hyvä, Kiitettävä, Hylätty, Hyväksytty, …)?
|
|||
Arvioi omaa osaamistasi tämän opintokokonaisuuden suhteen.
Kirjaa myös oma kehittymistavoitteesi opetusharjoittelulle.
Kerro, miten ohjausosaamisen opintojaksolla virinneet ideat
sisältyvät suunnitelmaasi ja tavoitteisiin. Mitä haluat oppia tämän
toteutuksen aikana? Missä haluat kehittyä?
|
Osaamiseni on luennon ja worshopin teemojen osalta kiitettävällä tasolla. Minulla on aihepiireistä opiskelujeni ja työkokemukseni osalta paljon annettavaa opiskelijoille.
Opetusharjoittelun tavoitteeni on saada varmuutta ison (75 henkeä) yleisön edessä luennon pitämiseen. Kokeilla aktivoivia työtapoja. Saada mahdollisimman moni opiskelija itse osallistumaan oppimiseen.
LbD malliin pohjautuen opiskelijat tekevät ryhmätyönä johtajahaastattelun. Tavoitteenani on antaa heille aineksia kysymysten rakentamiseen haastateltavalle luentoni ja WS pohjalta.
|
Hae tästä blogista
Sivut
- Etusivu
- Opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma
- Oppimispäiväkirja
- Opetusharjoittelun seuraaminen
- Opetusharjoittelun alustava suunnitelma
- Opetusharjoittelun alustavat kokeilusuunnitelmat
- Kehittämistyö 1: Teoriasta käytäntöön - dialogisuutta tutkimassa
- Kehittämistyö 2: Teoriasta käytäntöön - Tietotekniikan integrointi oppimiseen
- Kehittämistyö 3: Teoriasta käytäntöön - Laurean kansainväliset ja yritysyhteistyöverkostot
- Opiskelija-arviointi
- Ammatikorkeakoulu Laurean hallinto johtamisen näkö...
Opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti