Opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma



VE13A Ammatillisen opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma


Tavoitteena on suunnitella ja laatia opiskelijoille valittuihin oppimisympäristöihin ammattialan opintokokonaisuuden toteutussuunnitelma. Opintokokonaisuuden laajuus on vähintään 2 opintoviikkoa tai 3 opintopistettä (80 h harjoitteluoppilaitoksen opiskelijan työnä). Opintojakso voi olla myös kokonaan tai osittain verkkototeutus. Se voi koostua myös parista kolmesta pienemmästä kokonaisuudesta, jolloin osa voi olla esim. työssäoppimisen ohjausta tai ammattiosaamisen näyttöjen arviointia.
Opintokokonaisuuden taustatiedot
Opettajaopiskelijan nimi

Riina Hankaa
Harjoitteluoppilaitos sekä
ohjaavan opettajan nimi ja yhteystiedot
Laurea Leppävaara, Birgit Aurela, birgit.aurela(at)laurea.fi, 040-5662910
Mille kouluasteelle ja mihin tutkintoon opintokokonaisuus liittyy?
Ammattikorkeakoulun tutkintoon johtava koulutus, Liiketalouden  koulutusohjelma, 2. vuosikurssi
Mikä on opintokokonaisuuden nimi ja laajuus (ov/op, tuntimäärä)? (Opiskelijoille opiskeluun varattu keskimääräinen tuntimäärä 1 ov = 40 h / 1op = 26,7 h).
Johtamisosaaminen (5 op)
Kuvaa opiskelijoiden taustoja, sen tiedon pohjalta, mikä sinulla nyt on (ikä, peruskoulutus, työkokemus, ryhmän heterogeenisyys, jne.).
Kurssin opiskelijat Liiketaloustieteen 2. vuosikurssin opiskelijoita. He ovat nuoria aikuisia.
Kuvaa lyhyesti, miten opetus on tarkoitus toteuttaa (lähiopetus, yhdistetty lähi- ja etäopiskelu, kokonaan verkko-opiskeluna jne.).
Kurssi koostuu luennoista, Worshopeista ja lukupiiristä. Opetus on lähiopetusta.
Miten opintoihin varattu tuntimäärä jakaantuu opiskelijalle (lähiopetusta luokassa / työsalissa, itsenäistä opiskelua, ohjattua opiskelua, opiskelua verkossa jne.)?
Kontaktiopetusta 2 pv/vko, osa luentoja, osa Workshop, lukupiirissä tehdään tiivistelmä/referaatti 4-7 hengen ryhmissä. Tämä tapahtuu luentojen ja WS:n jälkeen. Ryhmätehtävänä Johtajahaastattelu 3 hengen ryhmissä.
Mitkä ovat opintokokonaisuuden osaamistavoitteet (lauseina ja osaamislähtöisesti ilmoitettuna)?

Opintojakson osaaminen perustuu johtamisalueen hahmottamiseen, jolloin opiskelija muodostaa käsityksen työyhteisön toiminnan ja henkilöstön monimuotoisuudesta Opiskelija toimii aktiivisesti uudistuvan, kannustavan ja hyvinvoivan työyhteisön luomiseksi. Opintojakson osaaminen ilmenee taitona toimia organisaation strategian mukaisesti sekä kehittää omia ja työyhteisön valmiuksia vastaamaan organisaation muutoshaasteita.



Mitkä ovat opintokokonaisuuden  tavoitteisiin sisältyvät teemat ja ydinsisällöt? Mitä asioita opiskelijan tulee oppia / osata opintojakson aikana?
Verkostoituneen työyhteisön vastuullisena jäsenenä toimiminen
Arvioida organisaatiossa vallitsevaa kulttuuria ja arvoja
Toimia organisaation henkilöstöstrategian mukaisesti,
Kehittää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia ja itselleen eettistä työtapaa

Opintokokonaisuuden pedagogiset mallit
Kuvaa ja perustele suunnittelemasi opintokokonaisuuden toteutuksessa käytettävä- tai käytettävä(t) pedagogiset mallit ja niihin liittyvät opetus- ja ohjausmenetelmät. Miten aiot soveltaa niitä tässä toteutuksessa?
Laureassa käytetään kehittämispohjaista oppimisen LdB-mallia. Tämän ideana ovat aidot kohtaamiset työelämän kanssa. LbD:n ominaispiirteet ovat autenttisuus, kumppanuus, kokemuksellisuus, luovuus ja tutkimuksellisuus. Tämän kurssin työelämäkohtaminen toteutuu ryhmätyönä tehtävänä Johtajahaastatteluna.




Opintokokonaisuuden opetus- ja oppimisprosessi (opetus- ja oppimistilanteittain)
Oppimistilanne ja oppisisältö ja toteutusajankohta (mitä opetetaan/opitaan sekä pvm ja oppimistilanteen kestoaika)?
Oppimisympäristö ja oppimateriaalit (millaisessa ympäristössä opetus  ja oppiminen tapahtuu: luokka, työsali, tarvikkeet, työkalut, verkko-oppimisalusta, verkkotyökalu,...)?
Oppimistehtävä (mitä oppijat tekevät oppiakseen oppimistilanteen oppisisältöjä ja miten he työskentelevät (yksilö/pari/ryhmä)?
Oppimisen ohjaus ja arviointi (miten oppimista ohjataan: mitä opettaja tekee varmistaakseen kaikkien opiskelijoiden oppimisen)?
Johtamisosaaminen luento 11.9.2014 (3 t)
Auditorio, opetus materiaali viedään Optima-ympäristöön
Vastaavat viittaamalla kysymyksiin, kertovat kokemuksiaan
Havainnollinen ppt, aktivoivia kysymyksiä
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 15.9.2014 (3 t)
Luokkahuone
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 15.9.2014 (3 t)
Luokkahuone, jossa ryhmäpöydät
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset
Workshop: Strategian jalkauttamisen työkaluna kehityskeskustelu 19.9.2014 (3 t)
Työsali ryhmäpöytineen
Luento, ryhmätyö fläpeille, aktivoiva ryhmätyön purku, jokainen ryhmän jäsen kertoi tuotoksen
Havainnollinen ppt, luento, fläpille kirjoitusta, aktivoivat kysymykset




















































Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja arvosana
Suunnittele ja kuvaa ammattialakohtaisen opintokokonaisuutesi opiskelija-arviointi: mitä arvioidaan = arviointikohteet, millä menetelmillä arvioidaan = arviointimenetelmät ja miten osaamisen taso (opiskelijan saama arvosana) määräytyy = arviointikriteerit?
Oppimisen arviointia
on oppimisprosessin aikana tehtävät ohjaus ja tukitoimet. Menetelminä voidaan käyttää keskusteluja, itsearviointia, kokeita, tehtäviä, jne. Oppimisen arviointi ei vaikuta opiskelijalle annettavaan arvosanaan. Opintojakson oppimisen arviointi perustuu opintokokonaisuuden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin.
Osaamisen arviointia
on kaikki se arviointi, joka vaikuttaa opiskelijalle annettavaan arvosanaan. Menetelminä voidaan käyttää näyttöjä, kokeita, tehtäviä, itsearviointia, keskusteluja jne.. Myös osaamisen arviointi perustuu opintokokonaisuuden arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin.
Mitkä ovat opintokokonaisuuden arviointikohteet (mitä osaamista arvioidaan: tietoja, taitoja, osaamista, …)?
Tentitään Esimiesosaaminen Liiketoiminnan menestystekijä kirja (Hyppänen), miten hyvin luentojen ja omatoimisen lukemisen perusteella ovat jääneet mieleen esimiesosaamisen kulmakivet
Mitkä ovat oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmät (millä menetelmillä kerätään informaatiota opiskelijoiden osaamisesta ja sen kehittymisestä)?
Tentin lisäksi opiskelijat referoivat lukemansa kirjan tai artikkeleita, tekevät ryhmätyönä johtajahaastattelun
Mitkä ovat arviointikriteerit (millaisesta osaamisesta opiskelija saa millaisen arvosanan: Tyydyttävä, Hyvä, Kiitettävä, Hylätty, Hyväksytty, …)?

Arvioi omaa osaamistasi tämän opintokokonaisuuden suhteen.



Kirjaa myös oma kehittymistavoitteesi opetusharjoittelulle.



Kerro,  miten ohjausosaamisen opintojaksolla virinneet ideat sisältyvät suunnitelmaasi ja tavoitteisiin. Mitä haluat oppia tämän toteutuksen aikana? Missä haluat kehittyä?

Osaamiseni on luennon ja worshopin teemojen osalta kiitettävällä tasolla. Minulla on aihepiireistä opiskelujeni ja työkokemukseni osalta paljon annettavaa opiskelijoille.

Opetusharjoittelun tavoitteeni on saada varmuutta ison (75 henkeä) yleisön edessä luennon pitämiseen. Kokeilla aktivoivia työtapoja. Saada mahdollisimman moni opiskelija itse osallistumaan oppimiseen.


LbD malliin pohjautuen opiskelijat tekevät ryhmätyönä johtajahaastattelun. Tavoitteenani on antaa heille aineksia kysymysten rakentamiseen haastateltavalle luentoni ja WS pohjalta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti