Tekijä Riina
Hankaa Vuosi 2013-2014
Työn nimi Teoriasta käytäntöön – tietotekniikan
integrointi oppimiseen
TIIVISTELMÄ
Teoriasta käytäntöön – tietotekniikan integrointi
oppimisympäristöön on ammatilliseksi opettajaksi kasvamisen polun toisen
kehittämistyöni aihe.
Toisessa kehittämistyössäni tutkin ja pohdin sitä, miten
tietotekninen ympäristö integroidaan osaksi oppimisympäristöä. Mikä rooli sillä
on opiskelijan oppimisessa ja sen tukemisessa.
Tässä kehittämistyössäni olen tukeutunut Jouni Enqvistin esittämään
teoriaan: Tietotekniikan integroituminen opetukseen ja oppimiseen: TPACK. Tässä
esityksessään hän käsittelee TPACK –käsitteen
erilaisia näkökulmia ja miten niitä sovelletaan opiskelijoiden
oppimisympäristöä rakennettaessa.
TPACK -käsitteen on luonut Dr Matthew J Koehler
lähtiessään kehittämään Schulmanin PCK- käsitettä eteenpäin. Myös Blended
learning eli sulautuva opetus käsittelee tätä yllä mainittua tematiikkaa.
Kehittämistyössäni päädyin siihen, että kokeilussamme verkko-oppimisympäristönä
käytetty Optima-järjestelmä palveli erinomaisesti informaation ja oppimateriaalien
jakamisen tehtävissä. Vuorovaikutusta emme tässä kokeilussa saaneet syntymään
oppimisympäristössä.
Avainsanat oppimisympäristö,
oppimisalustat, opiskeluympäristö, verkko-oppiminen, tietokoenavusteinen
oppiminen
Sivut 14 s.
SISÄLLYSLUETTELO
1 Johdanto
2 KEHITTÄMISTYÖN
KOKEILUSUUNNITELMA OSA 2
2.1 Lähtötilanteen
kuvaus
2.2. Taustateoria ja viitekehys
2.3. Tiedonhankintamenetelmät
3 KOKEILUSUUNNITELMAN MUKAINEN KÄYTÄNNÖN
TOIMINTA
3.1.
Käytännön toiminnan kuvaus
3.2 Kokeilun myötä syntyi seuraavanlaista tietoa
3.3 Kokeilun
johtopäätökset
3.3.1. Tietotekniset taidot eri tasolla
3.3.2. Mikä toimi erinomaisesti
3.3.3. Missä oli kehittämisen varaa
3.3.4. Suosituksia
LÄHTEET
Työn nimi Teoriasta käytäntöön – tietotekniikan
integrointi oppimiseen
TIIVISTELMÄ
Teoriasta käytäntöön – tietotekniikan integrointi
oppimisympäristöön on ammatilliseksi opettajaksi kasvamisen polun toisen
kehittämistyöni aihe.
Toisessa kehittämistyössäni tutkin ja pohdin sitä, miten
tietotekninen ympäristö integroidaan osaksi oppimisympäristöä. Mikä rooli sillä
on opiskelijan oppimisessa ja sen tukemisessa.
Tässä kehittämistyössäni olen tukeutunut Jouni Enqvistin esittämään
teoriaan: Tietotekniikan integroituminen opetukseen ja oppimiseen: TPACK. Tässä
esityksessään hän käsittelee TPACK –käsitteen
erilaisia näkökulmia ja miten niitä sovelletaan opiskelijoiden
oppimisympäristöä rakennettaessa.
TPACK -käsitteen on luonut Dr Matthew J Koehler
lähtiessään kehittämään Schulmanin PCK- käsitettä eteenpäin. Myös Blended
learning eli sulautuva opetus käsittelee tätä yllä mainittua tematiikkaa.
Kehittämistyössäni päädyin siihen, että kokeilussamme verkko-oppimisympäristönä
käytetty Optima-järjestelmä palveli erinomaisesti informaation ja oppimateriaalien
jakamisen tehtävissä. Vuorovaikutusta emme tässä kokeilussa saaneet syntymään
oppimisympäristössä.
Avainsanat oppimisympäristö,
oppimisalustat, opiskeluympäristö, verkko-oppiminen, tietokoenavusteinen
oppiminen
Sivut 14 s.
SISÄLLYSLUETTELO
1 Johdanto
2 KEHITTÄMISTYÖN
KOKEILUSUUNNITELMA OSA 2
2.1 Lähtötilanteen
kuvaus
2.2. Taustateoria ja viitekehys
2.3. Tiedonhankintamenetelmät
3 KOKEILUSUUNNITELMAN MUKAINEN KÄYTÄNNÖN TOIMINTA
3.1.
Käytännön toiminnan kuvaus 3 KOKEILUSUUNNITELMAN MUKAINEN KÄYTÄNNÖN TOIMINTA
3.2 Kokeilun myötä syntyi seuraavanlaista tietoa
3.3 Kokeilun johtopäätökset
3.3.2. Mikä toimi erinomaisesti
3.3.3. Missä oli kehittämisen varaa
3.3.4. Suosituksia
3.3.3. Missä oli kehittämisen varaa
3.3.4. Suosituksia
LÄHTEET
1 Johdanto
Verkko-oppimisen tutkimus on osoittanut, että vaikka verkon
integroiminen osaksi oppimisympäristöä tarjoaa oppimiselle, opettajalle ja
opiskelijalle mahdollisuuksia, verkossa toimiminen asettaa oppijalle myös uusia
haasteita.
Aluejohtajillemme verkko-oppiminen oli aivan uutta, heillä
ei ollut valmiita toimintamalleja, joita verkossa olisi voinut soveltaa. Tietoteknisiltä
taidoiltaan kurssilaisemme olivat myös kovin erilaisia. Iso osa valmennusohjelmassa mukana olleiden kognitiivisesta
ponnistelusta kului verkkoon sopivien toimintamallien kehittämiseen ja
kokeiluun. Ja tämä asia osoittautui käytännössä akilleen kantapääksi.
Esimerkiksi aluejohtajamme eivät olleet tottuneet
osallistumaan verkkokeskusteluihin ja yhteisölliseen tiedonrakenteluun. Siksi
tämä osa-alue epäonnistui kokeilussamme. Oppijamme osasivat käyttää verkkoa vain
pinnallisesti, emme saaneet heitä osallistumaan dialogiseen uuden tiedon
rakenteluun sekä samoin syvempi lähiopetuspäivien teemojen syventäminen Optimassa
ei onnistunut.
Verkko-oppimisessa oppijalla on tyypillisesti mahdollisuus
päättää itse, mitä, kuinka ja milloin hän opiskelee. Meidän kurssimme ei ollut
puhdasta verkko-oppimista vaan siihen kuului olennaisena osana myös paljon
luokkaopetusta. Kuitenkin oppijan oli pystyttävä asettamaan tavoitteita
oppimiselleen, hallitsemaan ajankäyttöään, keskittymään olennaiseen sekä oltava
tietoinen verkkotyöskentelyn sekä lähipäivien vaatimuksista. Suurimmat ongelmat
opiskelijoillamme oli löytää aika arjen kiireiden ja yrittäjyyden keskellä
valmennuksessa vaadittujen ennakko- ja välitehtävien tekemiseen sekä
kirjareferaattiin valmistautumiseen.
Verkko-oppimisen osuus jäi suorittamisen tasolle (lähinnä tiedostojen siirtämiseksi ja keskusteluun pinnallisesti
tai ollenkaan osallistumalla). Verkko-oppimisessa ”kovat”
teknologiankäyttötaidot, kuten oppimisalustojen käytön tekniset taidot, eivät taanneet
onnistunutta oppimista. Nämä valmennettavamme kyllä hallitsivat.
Sen sijaan verkko-oppiminen voi tarjota mahdollisuuksia ja
välineitä ymmärtävään oppimiseen, tiedonrakenteluun ja yhteisölliseen
oppimiseen osallistumisen kautta, mikäli oppija tietoisesti pyrkii ymmärtävään
oppimiseen. Ja häneltä löytyy taitoa osallistua yhteisölliseen oppimiseen. Tätä
olisin toivonut lähipäivien aikana läpikäytyjen teemojen osalta tapahtuvan
Optima verkkoympäristössä.
2 KEHITTÄMISTYÖN KOKEILUSUUNNITELMA OSA 2
2.1 Lähtötilanteen kuvaus
Tässä kokeilusuunnitelmassa tutkin Tietotekniikan
integroitumista opetukseen ja oppimiseen.
Ammatillisen opettajan tutkintoa suorittaessani meillä on
ollut käytössä verkko-oppimisympäristönä Moodle. Olen nähnyt monta erilaista
kurssitoteutusta, jossa oppimisympäristön yhtenä osa-alueena on käytetty
verkko-oppimisympäristöä. Minulla on positiivinen käsitys verkon
hyödyntämisestä oppimisessa. Olen myös suorittanut aikanaan Helsingin
yliopiston Aikuiskasvatustieteen Abrobaturin myös puhtaana verkko-oppimiskurssina.
Sen tietoteknisen alustan nimeä en muista, mutta huomattavasti alkeellisempi se
oli kuin nykyinen Moodle.
Kokeilukysymykseni on: Miten rakennetaan toimiva oppimisympäristö,
jossa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä osana? Konkreettinen hyödynnettävä tietotekninen
työkalu on nimeltään Optima.
2.2 Taustateoria ja viitekehys
Lähtökohtana tietotekniikan integrointi opetukseen ja
osaksi oppimisympäristöä. Jotta opettaja pystyy rakentamaan
opetus-oppimis-tilanteeseen hyvän kokonaisuuden, se vaatii näiden kolmen
avainosaamisenlähteen, eli sisällön, pedagogiikan ja teknologian, syvällisen
yhteenpunomisen.
Ei ole olemassa tiettyä yhtä teknologista ratkaisua (oppimisympäristönäkökulma),
joka soveltuisi joka opettajalle, jokaiseen tilanteeseen tai opetuksen
näkökulmaan. Sisällön, pedagogiikan ja teknologian välillä vallitsevat
kompleksiset suhteet tulisi ymmärtää yksityiskohtaisesti. Nämä kaikki kolme
kytkeytyvät vahvasti toisiinsa. (Enqvist: Tietotekniikan integroituminen opetukseen ja oppimiseen:
TPACK, 2014)
TPACK käsitteet auki purettuina näyttävät seuraavilta:
- PK (Pedagogical Knowledge): Sisältää tietoa (tietämystä, osaamista) opiskelijoista, oppimisesta (erityisesti konstruktivismista, sosiokonstruktivismista), opetusmenetelmistä, opetussuunnitelmasta, kasvatukselliset arvot ja päämäärät, …
- CK (Content Knowledge): Tietoa (tietämystä, osaamista) opetettavan sisällön (aineen) tärkeistä isoista aiheista, käsitteistä, teorioista, proseduureista, faktoista, toimintaperiaatteista, malleista, laeista, säännöistä, tulkinnoista, linkittymisestä muihin sisältöihin.
- PCK (Pedagogical Content Knowledge): Opettajan tietoa (tietämystä, osaamista) siitä, mitä kaikkea erityistä on otettava huomioon kun opetetaan (ja yritetään oppia) juuri jotain tietynlaista sisältöä, alaa, ainetta ja aihepiiriä (esim. matematiikkaa).
- TK (Technology Knowledge): Opettajan tietoa (tietämystä, osaamista) tietotekniikasta, tietokoneista, internetistä, webistä, ohjelmistoista, työkaluohjel-mista, ohjelmistojen asentamisesta, tietoverkoista, yleensä uuden teknologian haltuun otosta.
- TCK (Technological Content Knowledge): Opettajan tietoa (tietämystä, osaamista) siitä, millainen vastavuoroinen suhde opetettavalla sisällöllä ja teknologialla on. Eli miten esim. tietotekniikkaa hyödynnetään todellisessa matematiikan maailmassa.
- TPK (Technological Peadgogical Knowledge): Opettajan tietoa (tietämystä, osaamista) siitä, millä tavoilla teknologiaa voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa yleensä, esim. verkon kautta tapahtuva reaaliaikainen etäopetus, jne.
- TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge): On perusta sille, että opettaja ymmärtää, millä tavalla hän voi järkevästi ja hyvin hyödyntää omassa sisältöopetuksessaan uutta tietotekniikkaa ja teknologisia mahdollisuuksia. (Enqvist: TPACK, 2014)
Kootusti tämä malli tarkoittaa opettajan tietoa
(tietämystä, osaamista) siitä, mitä ovat sellaiset opetusmenetelmälliset
ratkaisut, joissa näitä teknologioita voidaan käyttää rakentavalla tavalla;
miten tietotekniikan avulla voidaan helpottaa sisältöön liittyvien vaikeiden
käsitteiden opettamista ja työstettävien ongelmien ratkaisemista, jne. (Enqvist:
TPACK, 2014)
Kootusti tämä malli tarkoittaa opettajan tietoa (tietämystä, osaamista) siitä, mitä ovat sellaiset opetusmenetelmälliset ratkaisut, joissa näitä teknologioita voidaan käyttää rakentavalla tavalla; miten tietotekniikan avulla voidaan helpottaa sisältöön liittyvien vaikeiden käsitteiden opettamista ja työstettävien ongelmien ratkaisemista, jne. (Enqvist: TPACK, 2014)
KUVA 1
TPCK,
(Mishra & Koehler 2000)
2.3
Tiedonhankintamenetelmät
Tietotekniikan integroitumista opetukseen ja oppimiseen osaksi
oppimisympäristöä tutkitaan seuraamalla opiskelijoiden toimintaa, havainnoimalla ja kysymällä palautetta.
Ennen kurssin rakentamista on hyvä tutkia muita
vastaantyyppisiä kurssisovelluksia ja ottaa niistä opikseen. Mikä niissä on
ollut hyvää ja saatu toimimaan hyvin? Mitä olisi kannattanut tehdä toisella
tavalla? Tämä on benchmarkkaamista eli parhaiden käytäntöjen tutkiminen. Kopioiminen
ei koskaan kannata vaan onnistumisen edellytys on ymmärtää miksi tietotekniikan
integraatio on kussakin mallissa toteutettu heidän valitsemallaan tavalla.
Graham (2006, 3) viittaa siihen, että blended learningin eli eri kanavia hyödyntävän
opetuksen tunnusmerkki on yhdistelmä luokka- ja tietokoneohjattua opetusta. Tavoitteena
on tietenkin yhdistää luokkaopetuksen parhaat käytännöt online -maailmassa
tapahtuvaan opetukseen. Siellä pyritään edistämään aktiivista oma-aloitteista
opiskelijoiden oppimista. (Garnham &
Kaleta, 2002). (Joutsenvirta Taina
& Myyry Liisa (eds.): Blended Learning, in Finland, 2014)
Sosiaalisten tieteiden tiedekunta (Faculty of Social
Sciences), Tietotekniikan kehittämiskeskus (the Educational Centre for ICT) ja Helsingin
Yliopiston Avoin Yliopisto järjestivät maaliskuussa vuonna 2007 Sulautuva opetus
–seminaarin, josta on sittemmin tullut vuosittainen tapahtuma. Seminaarin
päätavoite on ollut luoda tapahtuma, jossa eri alojen opettajat pääsevät
vaihtamaan kollegoidensa kanssa kokemuksia. Olen itsekin osallistunut tähän
tilaisuuteen kerran.
3 KOKEILUSUUNNITELMAN MUKAINEN KÄYTÄNNÖN TOIMINTA
3.1 Käytännön toiminnan kuvaus
Oriflame Oy
järjesti vuosina 2011 – 2012 hakuprosessin kautta valituille 12
Aluejohtajallemme Diamond valmennuksen eli Timanttivalmennuksen.
Valmennuksen
oppimisympäristö koostui lähiopetuspäivistä, välitehtävistä, toimintasuunnitelmien
tekemisestä (4 suunnitelma/vuosi), kirjareferaateista, Thomas profiili testeistä
(henkilökohtaiset ja alueiden managereiden) sekä Optimaan rakennetusta
sähköisestä oppimisympäristöstä. Lisäksi jaoimme heidät sparrauspareiksi.
Seuraavissa neljässä kuvassa olen kuvannut valmennuksen tavoitteen ja oppimisympäristön.
KUVA 2
Oriflame Oy Timanttivalmennus sisältö osa 1
KUVA 3
Oriflame Oy Timanttivalmennus sisältö osa 2
KUVA 4
Oriflame Oy Timanttivalmennus sisältö osa 3
KUVA 5
Oriflame Oy Timanttivalmennus sisältö osa 4
Optima
ympäristöön luotiin Timantti-työtila. Tämä työtila piti sisällään
valmennusohjeman kannalta kaiken tärkeän tiedon kootusti:
- ohjelmat (mitä, missä ja milloin, kuka valmentaja)
- välitehtävät
- ennakkotehtävät
- toimintasuunnitelmat (4/vuosi)
- materiaalit (kouluttajien ja pidetyt kirjareferaatit)
- neuvoja oppimispäiväkirjan pitämiseen (käytännössä tämän sai pitää missä itse halusi)
- suosituslista valittavista Johtamisen tematiikan ajankohtaisista kirjoista ja kirjojen varaustilanne
- keskusteluympäristön
Timantti –työtilan
sisältö rakentui lähipäiväjaksojen edetessä. Niitä pidimme kaiken kaikkiaan kuusi
kappaletta kahden vuoden aikana.
3.2 Kokeilun myötä syntyi seuraavanlaista tietoa
Kaikki
osallistujat osasivat käyttää Optimaa. He saivat ladattua sieltä materiaaleja
ja pääsivät tutustumaan valmennuksessa mukana olijoiden tekemiin väli – ja ennakkotehtäviin.
Tässä mielessä Optiman käyttö sujui odotetulla tavalla. Se oli erinomainen
valmennuspäiviin liittyvän informaation ja materiaalin jakokanava. Ja riittävän
helppokäyttöinen, jotta tietoteknisesti vähemmänkin valveutunut aluejohtaja
kykeni ja osasi toimia siellä oikein.
Se mikä ei
toiminut odotetusti, oli Optima –ympäristössä tapahtuva mielipiteiden
vaihtaminen ja keskustelu läpikäydyistä jaksoista. Niiden sisällön pureskelu ja
pohtiminen käytäntöön viennistä, olisi varmasti edesauttanut aluejohtajien
onnistumista omissa myynnin kasvutavoitteissaan. Varsinaista vuorovaikutusta kurssilaisten
kesken emme onnistuneet Optimaan rakentamaan.
Olimme pettyneitä
tämän valmennuksen vaikuttavuuteen. Emme onnistuneet antamaan myynnin kasvun aineksia
kuin muutamalle valmennuksessa mukana olevalle aluejohtajalle. Lopetimme
valmennuksen kesken. Alun perin meillä oli tarkoitus jatkaa sitä kolme vuotta. Vajaaseen
kahteen vuoteen Timantti –valmennus kuitenkin tyrehtyi.
3.3 Johtopäätökset kokeilusta
3.3.1 Tietotekniset taidot eri tasolla
Aluejohtajien
tietotekniset taidot ovat hyvin eritasoiset. Sama tilanne on opiskelijoiden välillä
muillakin kursseilla ja valmennuksissa. Käytettävä tietotekninen ympäristö on
sen parempi mitä helppokäyttöisempi se on. Ja joka tapauksessa on tehtävä
kunnolliset käyttöohjeet sisäänkirjautumisesta lähtien kaikkiin käytössä
oleviin toimintoihin.
3.3.2 Mikä toimi erinomaisesti
Materiaalin ja
informaation jakaminen onnistui loistavasti. Toki käytin sähköpostitse
lähetettyjä kutsuja lähiopetuspäiville. Ihan oma-aloitteiseen toimintaan ja Optimasta tämän tarkistamiseen en voinut
luottaa kuitenkaan.
Samoin ennakko-
ja välitehtävät sekä kirjareferaatit (ohjeistuksineen) löytyivät keskitetysti
tästä samasta paikasta. Väli- ja ennakkotehtävein tekemisistä sekä
palautuksista oli myös pakko patistella sähköpostilla.
Materiaali – ja informaatiopankkina
Optima toimi loistavasti.
3.3.3 Missä oli kehittämisen varaa
Varsinainen
vuorovaikutus, keskustelu ja opittujen asioiden pohtiminen ei toteutunut
Optiman avulla. Sinne olisi
pitänyt laittaa keskustelunavauksia ja vaatia jokaista vierailemaan Optimassa
sekä kommentoimaan ja antamaan omia näkemyksiä ohjatusti.
Yksittäiset
keskustelunavaukset eivät lähteneet lentoon. Koska meillä ei ollut vaatimusta
siitä, että tähän toimintaan on myös pakko osallistua.
Ohjattu valmennuspäivissä läpikäytyjen teemojen työstäminen olisi todennäköisesti auttanut aluejohtajia viemään enemmän käytäntöön päivien oppeja. Nyt kävi niin, että päivät koettiin viihdyttävinä ja motivoivina, mutta muutosta omaan toimintaan asti ei tapahtunut. Toki aina on mukana pari piristävää poikkeusta, heillä valmennus näkyi myös syntyvissä tuloksissa.
Muutenkin
koulutuksen/valmennuksen vaikuttavuus myynnin kasvuun ei toteutunut meidän
suunnittelemallamme tavalla.
3.3.4 Suosituksia
Mikäli haluat
rakentaa vuorovaikutusta sähköiseen ympäristöön, laita kurssiin kuuluvaksi
pakollisiksi tehtäviksi sähköisessä ympäristössä keskusteluun osallistuminen ja
muiden kommenttien lukeminen/kommentointi.
Käytännössä opettajaopintojen aikana antoisimpia ovat olleet omissa pienryhmissämme tehdyt omat Adobe Connect -istunnot, joissa olemme työstäneet milloin minkin kurssin tehtäviä.
Live webex -istunnot toimivat lähes luokkaopetuksen tavoin. Ei nyt aivan kaikilta osiltaan mutta lähes. Jokaiselle istunnossa mukana olevalla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja kommentoida/kysyä.
Näin sinulla on
mahdollisuus saada dialogisuutta ja vuorovaikutusta aikaiseksi. Pakko on paras
muusa tässäkin tapauksessa.
Käytännössä opettajaopintojen aikana antoisimpia ovat olleet omissa pienryhmissämme tehdyt omat Adobe Connect -istunnot, joissa olemme työstäneet milloin minkin kurssin tehtäviä.
Live webex -istunnot toimivat lähes luokkaopetuksen tavoin. Ei nyt aivan kaikilta osiltaan mutta lähes. Jokaiselle istunnossa mukana olevalla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja kommentoida/kysyä.
LÄHTEET
Enqvist Jouni, HAMK /AOKK: Tietotekniikan integroituminen opetukseen
ja oppimiseen: TPACK, 2014, 6.11.2014
Garnham &
Kaleta, 2002, 6.11.2014
Graham 2006, 3, 6.11.2014
Joutsenvirta
Taina & Myyry Liisa (eds.): Blended Learning
in Finland,
ISBN: 978-952-10-5943-8, online publication, 2010, 6.11.2014
Mishra
& Koehler 2006: TPACK, 2014, 6.11.2014
Aihe on hyvä ja kokonaisuus on aika hyvä. Yhteenveto tai loppupäätelmä on melko vaatimaton. Lähdeluettelon merkinnät eivät ole kunnossa. Tarkista myös viittaukset tekstissä kuntoon.
VastaaPoista