Opiskelija-arviointi



Opiskelija-arviointi Ammattikorkeakoulu Laureassa


Reliabiliteetti (käytetyt arviointimenetelmät)


Opintojaksot suoritetaan opintojaksokuvauksessa kerrotulla tavalla. Arvioinnissa noudatetaan Laurean tutkintosääntöä.  


Opintojaksojen arviointiasteikko on seuraava:

  • kiitettävä (5)
  • hyvä (4 - 3)
  • tyydyttävä (2 - 1)
  • hylätty (0).

Opintojaksot, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty (H/0), on mainittu erikseen.


Opiskelija-arvioinnin validiteetti eli arvioinnin kohteet



Pätevyyden arvioinnilla voi olla monia eri muotoja LbD4All-toimintamallissa. Kokeiden ja tenttien lisäksi arviointimetodit voivat sisältää myös portfolioita, raportteja sekä muita tuotoksia. Itse- ja vertaisarvioinnit muodostavat keskeisen tavan reflektoida tietoa ja tuottaa palautetta oppimisesta. Arviointia toteutetaan koko projektin ja oppimisprosessin läpi sen sijaan, että keskityttäisiin vain lopulliseen tuotokseen. Tämän takia on tärkeää, että arviointi on näkyvää, dialogista, monimuotoista sekä kehittävää. Monimuotoinen arviointipalaute antaa mahdollisuuden ottaa eri alojen asiantuntijuudet huomioon. Kirjoitettujen tuotosten lisäksi on hyödyllistä arvioida myös tekoja ja tietoja perustuen muihin arviointimetodeihin. 


Miten opiskelija-arviointi toimii käytännössä ja miten sitä ohjataan?



Oppijoiden tulee pystyä ymmärtämään milloin palautetta voi ottaa vastaan. Heillä pitäisi myös olla mahdollisuus osallistua arviointiin sekä keskustella siitä. Arviointi, joka on analyyttistä ja kehittävää, mahdollistaa yksilön kasvun ja osaamisen kehittämisen siirryttäessä tehtävästä tai projektista toiseen. Arviointiprosessi alkaa tutustumalla arvioinnin kohteisiin ja kriteeristöön. Jotta reflektointia tapahtuisi sekä oppimisen aikana että sen jälkeen, tulisi oppijoiden antaa itse asettaa omat tavoitteensa. Palaute on tärkeä osa mallin toimimisen kannalta. Palautteen merkitys on tärkeää yksilön oppimisen ja kehityksen kannalta. Oppimismalli tukee oppijoiden oppimista, jolloin erilaiset oppijat saavat tukea ja palautetta kanssaoppijoilta sekä muilta toimijoilta.


Arvioinnissa tulisi käyttää erilaisia tapoja. E-oppimisen työkalut ovat luonnollinen tapa kerätä aineistoa itse- ja vertaisarviointiin. Elektronisten järjestelmien käyttö yksinkertaistaa opettajien analysointityötä.


Itsearviointi auttaa oppilaita ymmärtämään omaa käyttäytymistään. Tämän tiedon avulla oppilaat voivat kehittää omaa toimintaansa. Analyyttinen itsearviointi antaa mahdollisuuden vaikuttaa arvosanaan.


Opintosuoritukset kirjataan Laurean opintosuoritusrekisteriin ja avoimen ammattikorkeakoulun opinnoista annetaan opiskelijalle opintosuoritusote.



Mitkä ovat opiskelija-arvioinnin keskeiset kehittämiskohteet ja -ideat?



Keskeiset kehittämiskohteet :  

  • Opintojaksojen arviointikriteeristö ja osaamistavoitteet osaksi opintojaksokuvauksia.
  • Opiskelijoiden osaamisprofiilin kehittymisen seuranta – opiskelijan arviointi yksilönä.



Kehittämistoimenpiteet:

  •  eOPSin käyttöönotto on ohjannut opintojaksokuvausten tasalaatuisuutta.
  • Osaamisen arvioinnille on laadittu yhteisiä kriteereitä.
  • Osaaminen on kehittynyt monipuolisempaan suuntaan johtuen lisääntyneestä hanketoiminnasta.
  • Yhteisöllisesti tuotetut arviointikriteerit alkuvaiheen ja valmistumisvaiheen opiskelijoille (asteikolla 1 tyydyttävä – 3 hyvä – 5 kiitettävä).
  • Osaamisen arviointikriteerit lisätään toteutuksille yksikkökohtaisissa opetussuunnitelmissa.

Osallistuin opiskelijoiden arviointiin

Laurean Johtamisosaaminen kurssin yksi arvosanaan vaikuttavista osioista on Esimiesosaaminen kirjan tentti. Tenttikysymyksinä opiskelijat saivat valita itse listalta mitkä neljä esimiestyön kokonaisuutta he kuvasivat vastauskissaan. Yksi näistä osa-alueista oli WS vetämäni osio kehityskeskusteluista. Sain nämä vastaukset arvioitavakseni.

Jokaisesta neljästä osa-alueesta opiskelijan maksimipistemäärä oli viisi pistettä. Arvioin ohjaavalta opettajalta saamani vastaukset tällä asteikolla. Ensin luin läpi kaikki vastaukset. Sen jälkeen annoin pisteet laittamalla nämä vastaukset mielessäni paremmuusjärjestykseen. Antamani pisteet liikkuivat 2 ja 4,5 välillä. 

Minusta oli helppoa arvioida vastauksia pitämääni Workshopissa läpi käymiäni asioita peilaten. Yksikään ei mielestäni ansainnut täysiä pisteitä. Paras ylsi 4,5 pisteeseen. Tässä vastauksessa käsiteltiin kehityskeskustelua aika lailla kokonaisvaltaisesti. Siitä kuitenkin puuttui esimerkiksi tavoiteasetannan mittareiden yksityiskohtainen läpikäynti. 

Nämä opiskelijat ovat alkuvaiheen opiskelijoita, toisen vuosikurssin kävijöitä. Arviointikriteerit ovat siis alkuvaiheen opiskelijoiden tasolla.

Varsinaisesti en päässyt olemaan mukana koko kurssin arvosanan antamisen prosessissa. Koska LbD mallin mukaisesti kurssiarvosanaan vaikuttavat myös tämän tentin lisäksi lukupiirin tuotokset ja ryhmätyönä tehty johtajahaastattelu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti