Opetusharjoittelun alustavat kokeilusuunnitelmat
Kokeilusuunnitelma itsetuntemuksesta ja vuorovaikutusosaamisesta
Matka tähtiopettajaksi voi alkaa.
Ensimmäisen askel siihen suuntaan on tulevassa opetusharjoittelussa.
Ensimmäiseksi haluan tutustua ryhmään ”Ysiluokan ” videon esimerkin
innoittamana. Otan porukan ensimmäisessä tapaamisessa istumaan vaikkapa
ympyrään, jossa pyydän jokaista oppilasta kertomaan millaista kokemusta heillä
on nyt työn alla olevasta teemasta (minulla ei ole vielä sovittuna sopivaa
opetusharjoittelua).
Tavoitteenani on olla
muodostamatta ennakkokäsityksiä oppilaista. Vaan pystyä pysymään mahdollisimman
avoimena ja kohdella heitä tasavertaisesti.
Riiippuen ryhmän koosta ja
opetettavasta teemasta, pyrin ryhmän luomaan dialogin kautta uutta tietoa
opettavan teeman ympärillä. Silloin oppiminen on heidän näkökulmastaan myös
mielekästä. Näin ainakin itse kokisin oppilaan asemassa.
Jaan oppilaat pienryhmiin, joissa
he suorittavat ensin yksilötöitä ja saman teeman ympärillä myös ryhmätöitä.
Samankaltaisesti kuin meillä on tässä kurssissa ollut.
Miten sovellan dialogiosaamista opetusharjoittelussa
Opetettavasta teemasta riippuen
hyödynnän dialogiosaamisen sopivimpia työkaluja. Perusasioita, joita haluan
soveltaa opetusharjoittelussa ovat seuraavat teemat:
Saada kaikki oppilaat osallistumaan mahdollisimman aktiivisesti
- Luoda keskusteleva ilmapiiri luottamuksen kautta, niin että ryhmän jäsenet kokevat olonsa turvalliseksi ja pystyvät osallistumaan vuorovaikutukseen vuorotellen sekä puhuen että kuunnellen
- He ovat sitouteina ja innostuneita
- He suhtautuvat vastavuoroisesti ja reagoivat muiden oppilaiden mielipiteisiin
- Ilmaisu ja keskustelu on mahdollisimman avointa sekä vilpitöntä
- Kaikki suhtautuvat toisiinsa kunnioittavasti
Opetettavaan liittyvät oppilaiden
ennakkokäsitykset aion purkaa kurssin alussa. Siihen tarvitaan olettamusten
vankina eli omien ennakkokäsitysten ja lähtöolettamusten tunnistamisen
harjoitus sekä viivytä ja ihmettele osio, joka johtaa jo uusien näkökulmien
syntymiseen.
Ja joka tapauksessa yksi dialogiosaamisen
tekniikoista on ainakin opetusharjoittelussa mukana: Harjoita kuninkuuslajia –
koe tiedustelemisen mahti. Avointen kysymysten avulla jokaisessa ryhmässä
luodaan yhteistä ymmärrystä ja laajennetaan oppilaiden näkökulmia.
Ja lopuksi tarvitaan synteesiä,
jotta kaikki syntyneet langat kudotaan onnistuneesti yhteen. Ja saadaan
aikaiseksi dokumentoitua uutta tietoa ja ymmärrystä.
Oppimisyhteisön rakentamiskokeilu
Teimme menetelmäpakin yhteisessä
ryhmäharjoituksessa. Käytän sitä pohjana tässä omassa suunnitelmassani soveltuvin osin.
1. Muotoutumisvaihe (forming)
Ensimmäisellä tapaamiskerralla
laitan opikelijat istumaan rinkiin ja pyydän heitä kertomaan yhden asian, jossa
he ovat hyviä ja yhden asian mitä he tällä kurssilla haluavat oppia. Tämä
auttaa toisiin tutustumista ja nopeuttaa
ryhmän muotoutumista.
Pienryhmät ovat oiva tapa saada
dialogia hyödennetyksi. Pienryhmäjaossa käytetään haastattelulomaketta, jossa
kysytään oppilaan osaamistasoa optettavasta teemasta. Tämän tiedon peruteella
pyritään saada ryhmistä osaamiseltaan monipuoliset. Ryhmäytymistä tuetaan jollakin
dialogisen asenteen harjoituksista, niin että käsiteltävä aihe liittyy
opettavaan substanssiin.
2. Kuohunta- ja konfliktivaihe(storming)
Toisessa vaiheessa jäsenten
erilaisuus voi tuoda ongelmia ja johtavista rooleista saatetaan kilpailla, mikä
voi johtaa klikkiytymiseen ja ristiriitoihin. Pyrimme välttämään tätä
liittämällä ryhmätyöskentelyn tueksi dialogiseen toimintaotteeseen tähtäävän
”Olettamusten vankina”-harjoituksen substanssiosaamiseen liittyvien
harjoitusten ohella. Sitä seuraava harjoitus Viivytä ja ihmettele on minusta
myös hyvä ennakkoasenteiden muuttamisen näkövinkkelistä.
3. Vakiintumisen vaihe(norming)
Vakiintumisen tueksi ja kypsän
toiminnan vaiheeseen siirtymisen tueksi teetän pienryhmillä
substanssiosaamiseen liittyvän tiimin tavoite-esityksen, joka suuntaa tiimin
katsetta eteenpäin ja sitouttaa tiimin jäseniä.
Opittava aihe syvenee. Jos on mahdollista, niin tässä vaiheessa teetän
ulkona erilaisia hauskoja ryhmätehtäviä, jossa jokainen joutuu laittamaan
itseään likoon. Silloin jäsente oppivat lisää toisistaan ja tiimihenki paranee.
4. Kypsän toiminnan vaihe (performing)
Työnjako ja jäsenten asema on
vakiintunut, roolit ovat muodostuneet ja toiminta on yleisesti vakiintunut.
Tämän ylittämiseksi pienryhmämme
joutuvat kokoamaan synteesihelmen (Dialoginen kokonaiskuvaharjoitus).
5. Ryhmän hajoaminen (adjourning)
Ryhmä on tyypillisesti saanut
työnsä loppuun ja päässyt tavoitteeseensa.
Kurssi loppuu. Opiskelijoille kerrotaan päätöstilaisuudessa
jatkokursseista, opinnäytetyömahdollisuuksista ja muista mahdollisista
projekteista, joissa yksittäiset opiskelijat tai koko pienryhmä voi jatkaa.
Opetusharjoittelussani vastuullani oli pieni osa liiketaloustieteen 2. vuosikurssin opiskelijoiden Johtamisosaaminen -kurssista. Sen takia koko tätä suunnitelmaa ei siinä ollut mahdollista kokeilla.
VastaaPoistaDialogiosaamista laitoin heidät harjoittelemaan ryhmätöiden kautta. Ja samoin ryhmätöiden purussa he joutuivat osallistumaan kaikki siihen aktiivisesti. Nämä osiot onnistuivat mainiosti. Oma asenteeni opiskelijoita kohtaan oli heidän asiantuntemustaan arvostava ja kaikin puolin avoin.